söndag 11 januari 2009

Söndagssysslor & söndagsångest

Maken/hobbysnickaren sågar febrilt lister så att sexmånadersbebisens rum kan bli färdigt. Jag viker hur mycket ren tvätt som helst och ändå är en maskin igång och ett par väntar på sin tur. Kanske är det dags att rensa garderoberna en aning.

Härom natten drömde jag att jag stod mitt i en hårt trafikerad motorväg. Det var ett förfärligt dånande av trafik som for förbi mig på bägge sidor. När jag tog mig ur drömmen fortsatte oväsendet - makens snarkningar gick på högvarv. I natt har det varit fullmåne då kan jag aldrig sova. På nyheterna sa de att månen skulle vara som fullast framåt fyratiden i morse. Vid ettiden gick jag upp och drack vatten, det var omöjligt att sova, och jag kunde konstatera att månen var hur full som helst, den lös upp hela trädgården. Sexmånadersbebisen sover också oroligt vid fullmåne. Det hela ter sig ganska mystiskt.

Nu när man har börjat jobba har söndagsångesten slagit ut i full blom. Det är något jag inte saknade under mammaledigheten. Kan man göra söndagar lite mer festliga och lite mindre ångestladdade? Söndagar borde man egentligen tillbringa med en massa sköna filmer och gott att äta. Skall ta och införa det så fort alla snickeriarbeten är klara - det kan nog dröja ett tag, men den som väntar på något gott...

Inga kommentarer: