onsdag 17 juni 2009

Politik

Som sagt, häromdagen var det storpolitik i många och lååånga timmar. Budget skulle behandlas och talarlistan var diger, minst sagt. Förvånande var hur tama den politiska majoriteten här i Östkuststad var. Inga svar fick man och knappt några påhopp alls. Inte alls likt den annars så gläfsiga vänstersvängen.

En tidning ringde upp mig förra veckan. Det var upprörda småbarnsföräldrar i en av kommunens mindre orter som fått höra att de skulle få lämna sina små på förskola inte ens i närheten av hem eller arbete. Förskoleplatserna var slut och man hänvisades någon annanstans. Klart att de var upprörda, det hade jag också varit. Det intressanta är att vänstersvängen har varit ute och lovat att denna lilla, men dock växande landsbygdsort i kommunen skall det satsas på. Tomter släpps och man lockar småbarnsfamiljer med idyll. Varför frågar ni inte fru ordförande i skolfrågor om detta undrade jag till journalisten. Nej, ser ni, hon ville inte säga något förrän samma dag som storpolitiken skulle vara. Alltså satt jag och väntade och väntade och väntade, men inget svar kom under storpolitiksdagen om huruvida eller när man skall satsa på denna lilla landsbygdsort. Inte ett ord. Det är märkvärdigt hur lite löften är värda för vår politiska majoritet.

Sedan är jag lite sur på vår regerings skolförslag också - även om jag är stor vän av denna regering. Jag tycker att man går alldeles för hårt åt skolan. Skolor skall kunna stämmas för än det ena och än det andra. Precis allt verkar vara skolans skyldighet. När skall man börja pressa föräldrarna att ta sitt ansvar? Den frågan vill ingen ta i. Föräldrarna har ett jätteansvar när det gäller skolan. De skall inte bara ha rättigheter att få information och vara delaktiga i sina barns studier - de skall banne mig ha skyldigheter också. Hur skall skolan kunna få igenom varenda elev med godkända betyg om föräldrarna inte gör sin del av arbetet med att pressa sina barn på information om läxor och prov, förhöra dem, förklara för dem, skapa drömmar om framtiden, ge livet mening. Ta ert ansvar föräldrar och stäng av mobiltelefoner, datorer, tv-spel och tv-apparater. Sätt er ner vid köksbordet och läs läxor med barnen. Vi håller på att skapa oss en curlingskola och en skola som står helt blottad och försvarslös. Det är inte någon skola för framtiden!

Inga kommentarer: