söndag 3 maj 2009

Bla bla bla och sibirienvindar och dåligt samvete

Här i östkustförort blåser det isande vindar från någonstans långt upp i norr, ett iskallt Sibirien kanske. Termometern har ändå envisats med att visa 17 grader i skuggan hela dagen. Knappast!

I trädgårdarna häromkring kurar folk ihop sig på små solplättar i lä och bränner sönder sina klorinblekta vinterkroppar. Jag kan i och för sig förstå att man klär av sig och njuter av solen om man kan undgå den sibiriska isvinden, men jag kan inte förstå alla dessa mellanfeta gubbar som plötsligt kommer rännandes med svetten sprutande på vår cykelväg där bara jag och stora hunden och stora hundens hundkompis får gå. Men det har inte svettiga, mellanfeta gubbar förstått, att de inte får gå där, eller de får ju göra det men jag och stora hundens hundkompis husse är rörande överens om att det borde vara förbjudet. I alla fall så kommer de flåsandes, de där gubbarna MED BAR ÖVERKROPP, iklädda endast kortbyxor och SANDALER MED STRUMPOR! Och deras väldiga kroppshydda liksom väller över kortbyxelinningen och de stånkar och stönar och svettas och hade det inte varit för stönandet och svettandet så hade man kunnat tro att det var välpolerade bifftomater ute på promenad - gubbarna tenderar nämligen att ha samma röda färg. Solskyddsfaktor och varför inte en t-shirt skulle varmt rekommenderas. Då slipper man i alla fall se eländet.

Vi har varit på besök i inlandshåla, jag och maken, tiomånadersbebisen och stora hunden. Det var morfar och mormor som fick den stora äran att ta emot oss. Varm och skönt hade de, inga bistra sibirienvindar där i inlandet inte. GOD MAT fick vi och ALLT VAR SÅ MYSIGT! Och så fick tiomånadersbebisen sniffa in sig så att han eventuellt känner igen sig lite när morföräldrarna skall passa honom ett par dagar någon vecka fram i tiden.

Inatt sover maken med tiomånadersbebisen i bebisrummet. Tiomånadersbebisen har redan skrikit - jag tror jag sover med öronproppar inatt. Kanske känner tiomånadersbebisen på sig att farfar kommer för att passa honom i morgon när maken har politikmöte och arm moder känner att hon faktiskt inte kan stanna hemma från jobbet. Det dåliga samvetet gnager. Kommer nog inte att kunna sova i natt. Farfar - känns inte helt säkert.

Inga kommentarer: